Three Threads to Spin In(ter)ventions. A Meeting Place and a Collective Imagination around the Social Intervention Involved

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/estudav.v0i39.6528

Keywords:

implicated intervention, epistemology, social practices, social theory, devastation

Abstract

During the last decades, social intervention has acquired singular and polemic epistemic attention in Chile. From it, the debate on the potentialities and limits of transdisciplinary studies has dimensioned challenges and problems that intersect ethical, political, and aesthetic interrogations in a question about the condition of knowledge in the context of the neoliberal university. The objective of this paper is to elaborate on the epistemopolitical crossroads and positionings that justify the elaboration of the platform of exchange and experimentation of knowledge from the In(ter)ventions practice associated with the COOPBRASS project. Using three argumentative threads, we seek to emphasize the urgency and relevance of pondering a heuristic of the social practices of intervention linked to the processes of theoretical-methodological reflexivity that they entail, emphasizing the aesthetic, ethical, and political potentialities with which the interventions battle today, between a normative and police function, and an existential function of care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aceituno, R., Arensburg, S. y Castillo, C. (2017). ProduccioÌn interdisciplinaria: Respuestas institucionales a la transversalidad del conocimiento. Social-ediciones. https://doi.org/10.34720/6jp9-b133

Arriagada, L.V. (2017). Desafíos de una práctica ético-política. El trabajo social chileno post-dictadura. Revista Katálysis, 20(3), 344-352. https://doi.org/10.1590/1982-02592017v20n3p344

Azócar Donoso, P. (2018). La escuela-Frontera. Subjetividades interseccionales y nuevas pragmáticas del reconocimiento en Escuelas Públicas de Quilicura con jóvenes migrantes haitianos. Tesis de magíster. Universidad de Chile.

____. (2019). In(ter)venciones frente a la guerra contra la niñez. La inquietud ecosófica en la economía social del miedo. La Deleuziana, Dossier 1/2020, 133-149.

Azócar, P. y Carreño, M. (2022). La impronta policial puesta en jaque. Experiencias y experimentaciones colectivas en dos territorios intervenidos por el Estado de Chile. En A. Guazzelli Bernardes et al. (Orgs.), Enfrentamentos de violências: Algumas estratégias de conhecimento, de corpos, territórios e hospitalidades (pp. 78-103). Abrapso.

Azócar,P. y Sir, H. (2023). Infrastructure and Dignity: Notes on the Becoming of the Chilean Revolt. South Atlantic Quarterly, 122(4), 861-868. https://doi.org/10.1215/00382876-10779487

Balcarce, G. (2023). Post-humanismo espectral. La Cebra.

Bartolotta, L. y Gago, I. (2023). Crisis, ajuste, deuda. Eso que suena es la sociedad implosionando. Revista Anfibia. https://www.revistaanfibia.com/eso-que-suena-es-la-sociedad-implosionando/

Bartolotta, L. y Gago, I. (2023a) Implosión. Apuntes sobre la cuestión social en la precariedad. Tinta Limón.

Bernardes, A.G. (2012). Potências no campo da saúde: O cuidado como experiência ética, política e estética. Barbaroi, 36, 175-190.

Bispo dos Santos, A. et al. (2022). Composto Escola. Comunidades de sabenças vivas. N-1 Edições.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Paidós.

Castro Orellana, R. (2018). Pensar el lugar del otro: Colonialismo y metafísica caníbal. Tabula Rasa, 28, 257-274. https://doi.org/10.25058/20112742.n28.11

Cearreta, A. (2016). La definición geológica del Antropoceno según el Anthropocene Working Group (AWG). Revista de la Asociación Española para la Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 23(3), 263-271.

Clastres, P. (1978) A sociedade contra o Estado: pesquisas de antropologia política; traducao de Theo Santiago. Rio de Janeiro, Livraria Francisco Alves Editora S.A.

Cocchiaro L.O., Liberman, F. y Ferigato S. (2022). Atos de criação como processo vivo em pesquisa acadêmica. Interface (Botucatu), 26, e210768. https://doi.org/10.1590/interface.210768

Colectivo Juguetes Perdidos (2016). ¿Quién lleva la gorra? Violencia, nuevos barrios y pibes silvestres. Tinta limón.

____. (2017). La gorra coronada. Diario del macrismo. Tinta Limón, Buenos Aires.

Costa, F. (2021). Tecnoceno. Taurus.

Cottet, P. (2017). Contribuciones para unas praxis transdisciplinares y estudios dedisciplinares. En R. Aceituno, Arensburg, S. y Castillo, C. (Coords.). ProduccioÌn interdisciplinaria: Respuestas institucionales a la transversalidad del conocimiento. Social-ediciones, Universidad de Chile. https://doi.org/10.34720/6jp9-b133

Crutzen, P. (2006). Anthropocene. En E. Ehlers y T. Krafft (Eds.), Earth System Science in the Anthropocene (pp. 13-18). Berlín-Heidelberg.

Giorgi, G. y Kiffer, A. (2020). Las vueltas del odio. Gestos, escrituras, políticas. Eterna Cadencia.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar. Como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais (8va. ed.). Record.

Guattari, F. (2015). ¿Qué es la ecosofía? Cactus.

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Consonini.

Harney, S. y Moten, F. (2013). The Undercommons: Fugitive Planning and Black Study. Minor Compositions.

Fernández-Savater, A. (20 de septiembre de 2020). Necesidad y dificultad del encuentro. Blog LoboSuelto. https://lobosuelto.com/necesidad-y-dificultad-del-encuentro-amador-fernandez-savater/

Franco, M. (2020). Laboratorio Favela. Violencia y política en Río de Janeiro. Tinta Limón.

Lazzarato, M. (18 de marzo de 2022). Guerra, capitalismo, ecología: ¿Por qué Bruno Latour no puede entenderlo? Revista Disenso. https://revistadisenso.com/guerra-capitalismo-ecologia/

Latour, B. (2001). Gabriel Tarde and the End of the Social. En P. Joyce (Ed.), The Social in Question. New Bearings in History and the Social Sciences (pp. 117-132). Routledge.

Lichtenberg, B. (2022). Da transferência ao paradigma estético: Uma conversa com Félix Guattari. Cadernos de Subjetividade, 22, 241-248.

Lorente-Molina, Belén, & Luxardo, Natalia. (2018). Hacia una ciencia del trabajo social. Epistemologías, subalternidad y feminización. Cinta de moebio, (61), 95-109. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2018000100095

Moore, J.W. (2017). The Capitalocene, Part I: On the Nature and Origins of Our Ecological Crisis. The Journal of Peasant Studies, 44, 3, 594-630. https://doi.org/10.1080/03066150.2016.1235036

Moscoso-Flores, P. E., Castro-Serrano, B. y Fernández-Ramírez, C. (2022). La devastación como fuerza del pensamiento. Consideraciones metodológicas para una intervención menor. Universum (Talca), 37(1), 315-333. https://doi.org/10.4067/s0718-23762022000100315

Nardi, H.C. et al. (2023). Cuidado, saúde e políticas públicas: Clínica e crítica na produção de políticas e subjetividades contemporâneas. Revista Polis e Psique, 13(1), 1-5.

Peña Iguarán, A. y Azócar Donoso, P. (2023). Intemperie: Políticas de la voluntad y poéticas del cobijo. Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH, 12, 1-14.

Reguillo, R. (2023). Ensayos sobre el abismo: Políticas de la mirada, violencia, tecnopolítica. Encartes, 6(11), 5-36. https://doi.org/10.29340/en.v6n11.317

Roa Infante, J.I. (2019). «Si yo fuera juez»: Una intervención para promover el diálogo entre niños y niñas con familiares significativos encarcelados y el sistema judicial en Chile. Sociedad e Infancias, 3, 335-340. https://doi.org/10.5209/soci.63809

Rolnik, S. (2023). Antropofagia Zombi. Hekht.

Sarrais, G. (2023) Rima pa los compas. Rap / conurbano / memoria. Tinta Limón.

Steffen, W. et al. (2015). Límites planetarios: guiando el desarrollo humano en un planeta cambiante. Science, 347(6223). http://dx.doi.org/10.1126/science.1259855

Stengers, I. (2019). Otra ciencia es posible. Manifiesto por una desaceleración de las ciencias. Futuro Anterior.

Tilly, C. (1991). Grandes estructuras, procesos amplios, comparaciones enormes. Alianza.

Urquiza, A. y Labraña, J. (2022). Inter-y transdisciplina en la educación superior universitaria: Reflexiones desde América Latina. Universidad de Chile y Núcleo de Investigación en Inter y Transdisciplina para la Educación Superior (NITES). https://doi.org/10.34720/r8ts-gj33

Virno, P. (2021). Sobre la impotencia. La vida en la era de su parálisis frenética. Tercero Incluído, Tinta Limón y Traficantes de sueños.

Vitrina Dystópica (7 de agosto de 2022). Re-trazar la institución. Horizontes, límites y desafíos del buen vivir en tiempos de devastación. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8UskQCFgQBA

Wallerstein, I. (1991). Análisis de los sistemas mundiales. En Giddens, A. y Turner, J. (Comps.), La teoría social hoy (pp. 398-417). Alianza.

Downloads

Published

2023-12-30

Issue

Section

Dossier

How to Cite

Three Threads to Spin In(ter)ventions. A Meeting Place and a Collective Imagination around the Social Intervention Involved (P. Azócar Donoso & J. Roa Infante , Trans.). (2023). Estudios Avanzados, 39, 65-81. https://doi.org/10.35588/estudav.v0i39.6528

Similar Articles

1-10 of 301

You may also start an advanced similarity search for this article.