Weaved Learning in Chaco, Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/estudav.v0i34.4828

Keywords:

learning, fabric, Chaco, framework, commodification

Abstract

The learning process to be analyzed here involves weavers from three groups from Wichi and Qom peoples of El Sauzalito, Misión Nueva Pompeya and Fortín Lavalle in relation to artisanal development agents and weavers from the cities of Resistencia and Corrientes, Argentina, with ethnographic method. The collection of information, in alternation with periods of systematization and reflection on the material collected, took place between August 2012 and August 2018. There are several elements that participate in the manufacture of a fabric to sell. In the mixture, the weaver is involved to the point of finding herself partly in the fabric she made. Gaze, thought, movement and feeling stand out in this doing that at the same  time  that  makes weaving  makes  weavers. And  the  same  step  by step of

 

weaving has a normative quality that anticipates the type of form that will develop, although not without combining it with a search, a desire for form.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnold, DY. y Espejo, E. (2013). El textil tridimensional. La naturaleza del tejido como objeto y como sujeto. La Paz, Fundación Interamericana, Fundación Xavier Albó e Instituto de Lengua y Cultura Aymara.

Benedetti, C. (2014). La diversidad como recurso. Producción artesanal chané destinada a la comercialización e identidad. Buenos Aires, Antropofagia.

Buckwalter, AS. y Litwiller de Buckwalter L. (2013). Vocabulario toba. 2da. edición. En http://www.chacoindigena.net/Materiales_files/Vocabulario%20Toba.pdf (consultado el 20/03/2020).

Ingold, T. (2013). Making. Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. Londres y Nueva York, Routledge.

______. (2002). The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. Londres, Routledge.

Koschitzky von, M. (1992). Las telas de malla de los wichí/mataco: su elaboración, su función y una posible interpretación de los motivos. Buenos Aires, CAEA.

Messineo, C. (2014). Arte verbal qom. Consejos, rogativas y relatos de El espinillo (Chaco). Buenos Aires: Asociación Civil Rumbo Sur.

Montani, R. (2008a). “Metáforas sólidas de género: mujeres y tejido entre los wichí”. En Hirsch, S. (coord.). Mujeres indígenas en la argentina. Cuerpo, trabajo y poder. Buenos Aires, Biblos: 153-178.

______. (2008b). “La etnicidad de las cosas entre los wichis del Gran Chaco (Salta, Argentina)”. Indiana 25: 117-143.

______. (2007). “Vocabulario wichí del arte textil: entre la lexicografía y la etnografía”. Mundo de antes 5: 41-72.

Perret, MF. (2018). “Mujer y trabajo en la cestería qom en Fortín Lavalle-Chaco-Argentina”. Folia Histórica del Nordeste 32: 57-76.
DOI https://doi.org/10.30972/fhn.0323496

Santos Granero, F. (2013). “Introduction: Amerindian Constructional Views of the World”. En The Occult Life of Things. Native Amazonian Theories of Materiality and Personhood. Tucson, University of Arizona Press: 1-32.

Weil, S. (1951). Ensayos sobre la condición obrera. Barcelona, Nova Terra.

Downloads

Published

2021-03-09

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Weaved Learning in Chaco, Argentina (M. F. Perret , Trans.). (2021). Estudios Avanzados, 34, 26-36. https://doi.org/10.35588/estudav.v0i34.4828

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.