Inter and transdisciplinary in the training process. Social Responsibility plus Innovation and Entrepreneurship. University of Talca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/1ye58c64

Keywords:

Higher Education, Interdsciplinary, Transdisciplinary, Service Learning

Abstract

The qualitative research analyzed the contribution to the training process of 143 undergraduate students who took the pilot module Social Responsibility through Innovation and Entrepreneurship of the University of Talca under the Service-Learning methodology, linking the student body with communities in the Region of Talca. Maule. Through content analysis, we sought to investigate how the inter- and transdisciplinary seal contributed to the teaching-learning process, taking into account the a priori categories: Interdisciplinary, Transdisciplinary, Social Skills and Professional Training. Among the results, it is observed that the students valued the experience, highlighting a positive contribution to their training process, highlighting an improvement in their social skills, collaborative work and approach to the real, diverse, challenging work world with complex problems in which to generate contributions.

References

Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, (31), 156-169. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-24742010000200012&lng=en&tlng=es

Centro Interuniversitario de Desarrollo CINDA (2015). La formación práctica en la universidad y su impacto en el perfil de egreso. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2015/08/la-formacion-practica-en-la-universidad-y-su-impacto-en-el-perfi-de-egreso.pdf

Creswell, J. & Poth, C. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.

Echeverría, G. (2005) Apuntes Docentes de metodología de investigación análisis cualitativo por categorías. Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Escuela de Psicología, Santiago, Chile. https://www.academia.edu/9444115/Apuntes_Docentes_de_METODOLOGIA_DE_INVESTIGACION_ANALISIS_CUALITATIVO_POR_CATEGORIAS

Gismero, E. (2022). EHS: Escala de Habilidades Sociales (4ta.Edición). Hogrefe, TEA Ediciones. https://web.teaediciones.com/Ejemplos/EHS_Extracto-Manual-web.pdf

González, N. y Lobato, C. (2008). Evaluación de las competencias sociales en estudiantes de enfermería. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(2), 91–105. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29017

Jouannet, C., Salas, M. y Contreras, M. (2013). Modelo de implementación de Aprendizaje Servicio (A+S) en la UC: Una experiencia que impacta positivamente en la formación profesional integral. Calidad en la educación, (39), 197-212. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652013000200007

Ley 21.091 sobre Educación Superior. Diario Oficial de la República de Chile, 29 de mayo de 2018. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1118991

Ley 21.094 sobre Universidades Estatales. Diario Oficial de la República de Chile, 5 de junio de 2018. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1119253

Maldonado, M. (2019). Aprendizaje basado en Proyectos colaborativos. Una experiencia en Educación Superior. LAURUS, 14(28), 158 - 180. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/laurus/article/view/7324/4152

Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aries. Emecé.

Morales, B., Muñoz, C. (2021). Manual de interdisciplina. Centro de Ciencia del Clima y la Resiliencia (CR)2, (ANID/FONDAP/15110009). 25 pp. https://www.cr2.cl/manual-de-interdisciplina-cr2

Riveros, P., Meriño, J. y Crespo, F., Suárez-Isla, B. y Vienni-Baptista, B. (2020). Las diversas definiciones de transdisciplina. https://www.researchgate.net/publication/343893201

Sánchez, M. P., & Rovi, J. M. P. (2015). La reflexión en el aprendizaje-servicio. Revista internacional de educación para la justicia social, 2(2), pp. 13-32, ISSN: 2254-3139 https://doi.org/10.15366/riejs2013.2.2.001

Silva, A., Cavalcanti, J. Rodrigues-Carvalho, J. Nogueira, J. Oliveira, R. & Martins, R. (2023). Active Methodologies in Higher Education: An Interdisciplinary Project Applied to Teachers’ Education. En: Mesquita, A., Abreu, A., Carvalho, J.V., de Mello, C.H.P. (eds) Perspectives and Trends in Education and Technology. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 320. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-6585-2_66

Urquiza, A. y Labraña, J. (2022). Inter-y transdisciplina en la educación superior universitaria: reflexiones desde América Latina. Universidad de Chile, Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo, Núcleo de Investigación en Inter y Transdisciplina para la Educación Superior (NITES). https://doi.org/10.34720/r8ts-gj33

Downloads

Published

2025-01-16