Inter and transdisciplinary in the training process. Social Responsibility plus Innovation and Entrepreneurship. University of Talca
DOI:
https://doi.org/10.35588/1ye58c64Keywords:
Higher Education, Interdsciplinary, Transdisciplinary, Service LearningAbstract
The qualitative research analyzed the contribution to the training process of 143 undergraduate students who took the pilot module Social Responsibility through Innovation and Entrepreneurship of the University of Talca under the Service-Learning methodology, linking the student body with communities in the Region of Talca. Maule. Through content analysis, we sought to investigate how the inter- and transdisciplinary seal contributed to the teaching-learning process, taking into account the a priori categories: Interdisciplinary, Transdisciplinary, Social Skills and Professional Training. Among the results, it is observed that the students valued the experience, highlighting a positive contribution to their training process, highlighting an improvement in their social skills, collaborative work and approach to the real, diverse, challenging work world with complex problems in which to generate contributions.
References
Carvajal, Y. (2010). Interdisciplinariedad: Desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, (31), 156-169. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1909-24742010000200012&lng=en&tlng=es
Centro Interuniversitario de Desarrollo CINDA (2015). La formación práctica en la universidad y su impacto en el perfil de egreso. https://cinda.cl/wp-content/uploads/2015/08/la-formacion-practica-en-la-universidad-y-su-impacto-en-el-perfi-de-egreso.pdf
Creswell, J. & Poth, C. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Echeverría, G. (2005) Apuntes Docentes de metodología de investigación análisis cualitativo por categorías. Universidad Academia de Humanismo Cristiano, Escuela de Psicología, Santiago, Chile. https://www.academia.edu/9444115/Apuntes_Docentes_de_METODOLOGIA_DE_INVESTIGACION_ANALISIS_CUALITATIVO_POR_CATEGORIAS
Gismero, E. (2022). EHS: Escala de Habilidades Sociales (4ta.Edición). Hogrefe, TEA Ediciones. https://web.teaediciones.com/Ejemplos/EHS_Extracto-Manual-web.pdf
González, N. y Lobato, C. (2008). Evaluación de las competencias sociales en estudiantes de enfermería. Bordón. Revista de Pedagogía, 60(2), 91–105. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29017
Jouannet, C., Salas, M. y Contreras, M. (2013). Modelo de implementación de Aprendizaje Servicio (A+S) en la UC: Una experiencia que impacta positivamente en la formación profesional integral. Calidad en la educación, (39), 197-212. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652013000200007
Ley 21.091 sobre Educación Superior. Diario Oficial de la República de Chile, 29 de mayo de 2018. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1118991
Ley 21.094 sobre Universidades Estatales. Diario Oficial de la República de Chile, 5 de junio de 2018. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1119253
Maldonado, M. (2019). Aprendizaje basado en Proyectos colaborativos. Una experiencia en Educación Superior. LAURUS, 14(28), 158 - 180. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/laurus/article/view/7324/4152
Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2007). Metodología de las ciencias sociales. Buenos Aries. Emecé.
Morales, B., Muñoz, C. (2021). Manual de interdisciplina. Centro de Ciencia del Clima y la Resiliencia (CR)2, (ANID/FONDAP/15110009). 25 pp. https://www.cr2.cl/manual-de-interdisciplina-cr2
Riveros, P., Meriño, J. y Crespo, F., Suárez-Isla, B. y Vienni-Baptista, B. (2020). Las diversas definiciones de transdisciplina. https://www.researchgate.net/publication/343893201
Sánchez, M. P., & Rovi, J. M. P. (2015). La reflexión en el aprendizaje-servicio. Revista internacional de educación para la justicia social, 2(2), pp. 13-32, ISSN: 2254-3139 https://doi.org/10.15366/riejs2013.2.2.001
Silva, A., Cavalcanti, J. Rodrigues-Carvalho, J. Nogueira, J. Oliveira, R. & Martins, R. (2023). Active Methodologies in Higher Education: An Interdisciplinary Project Applied to Teachers’ Education. En: Mesquita, A., Abreu, A., Carvalho, J.V., de Mello, C.H.P. (eds) Perspectives and Trends in Education and Technology. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 320. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-6585-2_66
Urquiza, A. y Labraña, J. (2022). Inter-y transdisciplina en la educación superior universitaria: reflexiones desde América Latina. Universidad de Chile, Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo, Núcleo de Investigación en Inter y Transdisciplina para la Educación Superior (NITES). https://doi.org/10.34720/r8ts-gj33
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Universidad y Territorio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.