Strengthening Alumni Relationships: The case of the University of Santiago of Chile
DOI:
https://doi.org/10.35588/f47fc113Keywords:
Community Engagement, Alumni, Employability, Professional DevelopmentAbstract
This article examines the management model implemented by the Unidad de Vínculos con Egresados/ as, Empleadores y Sectores Productivos of the University of Santiago of Chile in its first five years. Initial objectives, strategies, and lines of work are evaluated, as well as the results obtained and the areas for improvement identified to understand how its role in the relationship with graduates and employers has been strengthened, improving the forms of relationship through the institutionalisation. The methodology includes a theoretical analysis, a review of the Unit’s work, and an evaluation of the management model implemented. Among the main achievements are the effective relationship with students and recent graduates, through early loyalty, as well as with graduates with professional careers, through secondary loyalty, and the strengthening of ties with employers. In addition, the good practices and the leadership of the Unit in instances of VCM at national and international levels are highlighted. The Unit’s projections are focused on consolidating its strategic lines and expanding its impact, strengthening and diversifying the forms of relationships with graduates, and favouring their professional development and connection with the University.
References
Adán, L., Poblete, F., Angulo, C., Loncomilla, L. y Muñoz, Z. (2016). Aseguramiento de la calidad en la educación superior: la función vinculación o tercera misión en el contexto de la educación superior chilena. Comisión Nacional de Acreditación.
Cabana, S. R., Cortés, F. H., Aguilera, M. I. y Vargas, F. A. (2018). Factores determinantes para el intraemprendimiento social: el caso de los estudiantes de ingeniería de la Universidad de La Serena, Chile. Formación Universitaria, 11(2), 87–98. https://doi.org/10.4067/s0718-50062018000200087
Cabana, S. R., Cortés, F. H., Farías, I. V. y Véliz, R. P. (2021). Modelo de vínculo relacional de egresados con una universidad regional del Estado en Chile. Formación Universitaria, 14(5), 53–64. https://doi.org/10.4067/s0718-50062021000500053
Casanoves Boix, J., Küster Boluda, I. y Vila López, N. (2019). ¿Por qué las instituciones de educación superior deben apostar por la marca? Revista de Investigación Educativa, 37(1), 111–127. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.291191
Centro Universitario de Desarrollo, CINDA. (2012). Seguimiento de egresados e inserción laboral: experiencias universitarias. Alfabeta Artes Gráficas.
Comisión Nacional de Acreditación. (2023). Criterios y estándares de calidad para la acreditación institucional del subsistema universitario. https://www.cnachile.cl/noticias/SiteAssets/Paginas/Forms/AllItems/CyE%20INSTITUCIONAL%20SUBSISTEMA%20UNIVERSITARIO.pdf
Comisión Nacional de Acreditación. (2024). Guía para la evaluación externa - Universidades. https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Lists/Acreditacion%20Institucional/AllItems/Gui%CC%81a%20para%20la%20evaluacio%CC%81n%20externa%20Universidades.pdf
Donoso, P. (2001). Breve historia y sentido de la extensión universitaria. Calidad en la Educación, 15, 179–188. https://doi.org/10.31619/caledu.n15.454
Doña Toledo, L. y Luque Martínez, T. (2020). How loyal can a graduate ever be? The influence of motivation and employment on student loyalty. Studies in Higher Education, 45(2), 353–374. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1532987
Galindo-Illanes, M. K., Gallegos-Mardones, J. A. y Vasquez-Parraga, A. Z. (2021). Explaining loyalty in higher education: A model and comparative analysis from the policy of gratuity, a case applied to Chile. Sustainability, 13(19), 10781. https://doi.org/10.3390/su131910781
Irarrázaval, I. (2020). La vinculación universitaria con el medio y los mecanismos de reconocimiento académico. Calidad en la Educación, 52, 296–323. https://doi.org/10.31619/caledu.n52.816
Iskhakova, L., Hoffmann, S. y Hilbert, A. (2017). Alumni loyalty: Systematic literature review. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 1–43. http://dx.doi.org/10.1080/10495142.2017.1326352
Manzo, M. (2017). El vínculo afectivo del estudiante universitario con sus compañeros como factor de permanencia. En Congreso Nacional de Investigación Educativa-Comie. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0098.pdf
Namee, M. (2021). Alumni engagement and identity: A case study on beliefs and behaviors. Philanthropy & Education, 4(2), 25. https://doi.org/10.2979/phileduc.4.2.02
Newman, M. D. y Petrosko, J. M. (2011). Predictors of alumni association membership. Research in Higher Education, 52(7), 738–759. https://doi.org/10.1007/s11162-011-9213-8
Paluch, R. M., Zatzick, C. y Nishii, L. H. (2024). A cross-level theory of alumni–organization relationships. Academy of Management Review. https://doi.org/10.5465/amr.2021.0523
Toledo, E., Sotomayor, P., Cepeda, P., Parra, J. y Fernández, M. (2022). Vinculación de la universidad y sus titulados: el caso de una sede universitaria chilena. Revista Estudios en Educación (REeED), 5(8), 100–122. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/265
Unidad de Vínculos con Egresados/as, Empleadores y Sectores Productivos de la Universidad de Santiago de Chile. (2022). Encuesta de levantamiento de interés en la vinculación con egresados/as.
Universidad de Santiago de Chile. (2021). Política institucional de egresadas y egresados. https://respaldo.uvesp.usach.cl/wp-content/uploads/2021/04/politica_institucional_de_egresadas_y_egresados_usach.pdf
Universidad de Santiago de Chile. (2021). Política de vinculación con el medio. https://vime.usach.cl/sites/vime/files/politica_de_vinculacion_con_el_medio.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Universidad y Territorio
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.