Memory is the Insistence on Remembering: Acts of Transfer, Production of Presence and Temporal Mediation in Hellen Ascoli’s Cien Tierras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/estudav.v0i37.5729

Keywords:

textile, performance, presence production, temporality

Abstract

In this article we discuss three specific pieces from the work of the Guatemalan weaver Hellen Ascoli, belonging to the exhibition Cien Tierras (2020). It will be exhibited and analyzed throughout the text with special attention to the relationship with concepts as performance, presence and time, and how these appear linked to the artist’s practice. Our hypothesis to develop is that these three textile pieces/installations made by Hellen Ascoli tension and rethink the notions of presence and temporality through a performative matrix of understanding the production and reception of textiles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2019). “Para una ontología y una política del gesto”. En https://artilleriainmanente.noblogs.org/?p=946 (consultado 28/12/2022).

Arnold, D. y Espejo, E. (2013). El textil tridimensional. La naturaleza del tejido como objeto y como sujeto. La Paz, Fundación Interamericana, Fundación Xavier Albó e Instituto de Lengua y Cultura Aymara.

Ascoli, H. (s.f.). “Artist Statement”. En http://www.hellenascoli.com/intencin-de-artista-artist-statment (consultado 28/12/2022).

Bergson, H. (1977). Memoria y vida. Madrid, Alianza Editorial,

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Madrid, Abada.

Heidegger, M. (1997). Ser y Tiempo. Santiago, Universitaria.

Ingold, T. (2010). “The Textility of Making”. Cambridge Journal of Economics 34: 91-102.

Merleau-Ponty, M. (2010). Lo visible y lo invisible. Buenos Aires, Nueva Visión.

Nancy, J.L. (1997). “The Technique of the Present”. Conferencia. Villeurbanne, Nouveau Musée.

Phelan, P. (1993). Unmarked: The Politics of Performance. Londres, Routledge.

Proyectos Ultravioleta (2020a). “Cien tierras”, Hellen Ascoli. Proyectos Ultravioleta. Ciudad de Guatemala, Proyectos Ultravioleta. En https://uvuvuv.com/es/artist/hellen-ascoli/ (consultado 28/12/2022).

____. (2020b). “¿Cómo está tu corazón? – Achike’ rub’anön ak’u’x – How Is Your Heart?”, Hellen Ascoli. Proyectos Ultravioleta. Ciudad de Guatemala, Proyectos Ultravioleta. En https://uvuvuv.com/es/artist/hellen-ascoli/ (consultado 28/12/2022).

____. (2020c). “La memoria es la insistencia de recordar”, Hellen Ascoli. Proyectos Ultravioleta. Ciudad de Guatemala, Proyectos Ultravioleta. En https://uvuvuv.com/es/artist/hellen-ascoli/ (consultado 28/12/2022).

Sánchez Santa Ana, M.E. (2021). “Telar de cintura”. Museo Nacional de Antropología. Ciudad de México, Museo Nacional de Antropología. En https://www.mna.inah.gob.mx/detalle_pieza_mes.php?id=201#:~:text=El%20telar%20de%20cintura%20es,en%20una%20variedad%20de%20telas (consultado 28/12/2022).

Schechner, R. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires, Libros de Rojas y Universidad de Buenos Aires.

Taylor, D. (2017). El archivo y el repertorio. La memoria cultural performática en las Américas. Trad. Anabelle Contreras Castro. Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Worley, P. y Palacios, R. (2019). Unwriting Maya Literature. Ts’íib as Recorded Knowledge. Tucson, University of Arizona Press.

Downloads

Published

2023-01-14

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Pequeño Roessler, B. (2023). Memory is the Insistence on Remembering: Acts of Transfer, Production of Presence and Temporal Mediation in Hellen Ascoli’s Cien Tierras. Estudios Avanzados, 37, 107-120. https://doi.org/10.35588/estudav.v0i37.5729

Similar Articles

71-80 of 282

You may also start an advanced similarity search for this article.