‘From the bridge to the Alameda’. Re-percussions and ritornellos in the voice of Lucha Reyes and Pedro Lemebel.

Authors

  • María del Pilar Jarpa Manzur Universidad de Valparaíso, Valparaíso, Chile

DOI:

https://doi.org/10.35588/rp.v0i17.5612

Keywords:

Gender, Becoming-Woman, Pedro Lemebel, Lucha Reyes

Abstract

From the corpus of Lemebel's writing to her own transvestite body, the notion of becoming a woman becomes more complex in its transit through cadenced matrices of complicity. Matrices that, while unfolding a multiplicity of figurations of the feminine, do not cease to project differences within 'the difference'. Thus, far from being an empty signifier, the convoluted concept of 'woman' is nourished by in-corporations that simultaneously invoke and provoke a diversity of alliances with the 'feminine'. Considering a critical gender perspective, this paper seeks to reflect on the musical dimension of these alliances that, in this case, are entwined with the 'voice' of Lucha Reyes. The complicity that can be glimpsed with this and other female singers opens an attractive field of analysis to explore suggestive lines of flight, through which they are mobilized as referents of old and future irreverence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, F. (Ed.) (2004). Reinas de otro cielo: Modernidad y autoritarismo en la obra de Pedro Lemebel. Santiago de Chile: LOM.

Braidotti, R. (2005). Metamorfosis: Hacia una teoría materialista del devenir. Madrid: Akal. Davis, A. (1998). Blues legacies and black feminism: Gertrude “Ma” Rainey, Bessie Smith, and Billie Holiday. Nueva York: Pantheon Books.

Davis, A. (1998). Blues legacies and black feminism: Gertrude “Ma” Rainey, Bessie Smith, and Billie Holiday. Nueva York: Pantheon Books.

Deleuze, G. (2016). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Madrid: Arena Libros.

Deleuze, G. & Guattari, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pretextos.

El Peruano (31 de octubre de 2013). 40 años de eternidad. ‘La Morena de Oro del Perú’. El Peruano. http://poncegambirazio.com/wp-content/uploads/2016/09/lucha_reyes.pdf

Escobar, F. (23 de enero de 2015). U. de Chile despide la pluma rebelde de Pedro Lemebel. Universidad de Chile, Noticias. https://www.uchile.cl/noticias/109121/u-de-chile-despide-lapluma-rebelde-de-pedro-lemebel

Foucault, M. (2001). Historia de la sexualidad. El uso de los placeres. México: Siglo veintiuno.

______ (2010). ¿Qué es un Autor? Buenos Aires: El cuenco de plata.

Gutiérrez, F. (14 de agosto de 2010). Lucha, después de su última canción. El Peruano. http://poncegambirazio.com/wp-content/uploads/2016/09/lucha_reyes.pdf

Hernández, R. & Valencia, D. (marzo de 2009). Pedro Lemebel: Creo que la vida me va a quedar debiendo. San Salvador: El Faro. https://elfaro.net/es/201501/platica/16511/“Es-muy-buenotener-varios-nombres-sobre-todo-si-participás-en-el-atentado-a Pinochet”.htm

Jáuregui, E. (6 de noviembre de 2017). Lucha Reyes: el canto encarnado del ruiseñor. Lima Gris, Revista Cultural. https://limagris.com/lucha-reyes-canto-encarnado-del-ruisenor/

Jeftanovic, A. (2000). Pedro Lemebel: El Cronista de los Márgenes. Entrevista a Pedro Lemebel. Revista Lucero. Universidad de California. http://www.letras.s5.com/pl150504.html

Lemebel, P. (2008). Serenata Cafiola. Santiago de Chile: Seix Barral.

______ (15 de septiembre de 2011). Adorable vecino. El Ciudadano. https://www.elciudadano.com/columnas/adorable-vecino/11/22/

______ (2014). Adiós mariquita linda. Santiago de Chile: Seix Barral (original publicado en 2004. Santiago de Chile: Sudamericana).

______ (2015). De Perlas y Cicatrices. Santiago de Chile: Seix Barral (original publicado en 1998, Santiago de Chile: LOM).

______ (2017) Zanjón de la aguada. Santiago de Chile: Seix Barral (original publicado en 2003, Santiago de Chile y Barcelona: Seix Barral).

Link, D. (23 de julio de 2010). Historia americana. Página12. https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/soy/1-1510-2010-07-23.html

Lucha Reyes, ‘La morena de oro del Perú’ que vivió por el criollismo (19 de julio de 2015). Perú21. https://peru21.pe/espectaculos/lucha-reyes-morena-oro-peru-vivio-criollismo-188716-noticia/

Lucha Reyes (1950). Abandonada [canción]. https://www.youtube.com/watch?v=cU6zvPgZAPU

_________ (1970). Tu voz [canción]. En La morena de oro del Perú. FTA.

_________ (1971). La flor de la canela [canción]. En Lucha Reyes. La morena de oro del Perú. RCA Víctor.

Luongo, G. (2018). ¿La ciudad de las mujeres? Una ética-política en tus crónicas, Pedro Lemebel. Biblioteca fragmentada. https://www.bibliotecafragmentada.org/wpcontent/uploads/2018/08/La-ciudad-de-las-mujeres-Gilda-Luongo-2018.pdf

Marambio, S. (15 de febrero de 2002). Un día con Lemebel. Con Pedro por su casa. El Sábado (El Mercurio). http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-82064.html

Martínez, N. (productora) (2 de abril de 2013). Sarita Colonia. Sucedió en el Perú. [Documental: 48’]. TVPerú. https://www.youtube.com/watch?v=_fzXd_H8dB8

Morales, M. (14 de septiembre de 2018). Lucha Reyes, la morena de oro del Perú. Sumaq. https://perusumaq.com/2018/09/14/lucha-reyes-la-morena-de-oro-del-peru/

Ortiz, B. (1 de agosto de 2008). Entrevista a Pedro Lemebel. En Enemigos íntimos I. [Reportaje: 9’]. https://www.youtube.com/watch?v=EcBu6zfnxXc&t=318s

Ponce, J. (director) (2009). Lucha reyes, carta al cielo [Documental: 52’]. Perú: Javier Ponce Gambirazio.

_______ (director) (2016). Sarita Colonia, la tregua moral [Documental: 60’]. Perú: Javier Ponce Gambirazio.

_______ (6 de julio de 2017). Lucha Reyes, ícono gay. Lucidez. https://lucidez.pe/lucha-reyesicono-gay-por-javier-ponce-gambirazio/

Quense, V. (directora) (2008). Pedro Lemebel: Corazón en Fuga. [Documental: 53’]. Chile: Producciones La Perra.

Rivadeneyra, D. (23 de enero de 2015). Pedro Lemebel: una peruana en cuerpo de chileno. Utero.pe. http://utero.pe/2015/01/23/pedro-lemebel-una-peruana-en-cuerpo-de-chileno/

Robles, V. (23 de enero de 2017). “Tu voz persiste”: Lemebel contado por sus amores. Agencia Presentes. https://agenciapresentes.org/2017/01/23/voz-persiste-pedro-lemebel-contado-amores/

Rosenberg, T. (2016). Don’t Be Quiet, Start a Riot! Essays on Feminism and Performance. Estocolmo: Stockholm University Press.

Tudela, A. (2005). Gilles Deleuze y el tacto en pintura: El grito tangible de Francis Bacon. Revista de Filosofía, 23(49), 49-75. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S079811712005000100003&lng=pt&tlng=es.ov./dic.2000)

Downloads

Submitted

2022-07-20

Published

2022-07-20

How to Cite

Jarpa Manzur, M. del P. (2022). ‘From the bridge to the Alameda’. Re-percussions and ritornellos in the voice of Lucha Reyes and Pedro Lemebel. Re-Presentaciones: Periodismo, comunicación Y Sociedad, 17, 23-42. https://doi.org/10.35588/rp.v0i17.5612