“There is no place on earth where women are freer”. Research notes on the tapadas limeñas as a bodily practice of female resistance in colonial Lima between the 16th and 19th centuries

Authors

  • Débora Grandón Valenzuela Universidad Austral de Chile, Valdivia, Chile

DOI:

https://doi.org/10.35588/rp.v0i17.5586

Keywords:

tapadas limeñas, critical fashion theory, Flora Tristán, Latin-American feminism, nineteenth century Peru, performance

Abstract

The tapada limeña was a clothing practice used by women in colonial Lima, between the end of the 16th century and the middle of the 19th century, which was subject to permanent censorship through a systematic agenda of “anti-covered” legislation throughout its almost 3 centuries of persistence. With the aim of recognizing in the tapadas limeñas a bodily practice of feminine resistance necessary to highlight in our Latin American feminist genealogies, this article analyzes them from the axes of anonymity, performance and space, to highlight the political potential that its use had as a collective practice. Methodologically, a bibliographic review has been made, in addition to an analysis of the mentions of the tapadas in Flora Tristán’s travel diary through Peru, Peregrinaciones de una paria (1838), who is the only female counterpart that records the practice during its validity, according to whose observation “There is no place on earth where women are freer” the article is conducted and from which it resumes its homonymous title.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Araya, A. (1999). Cuerpos aprisionados y gestos cautivos: El problema de la identidad femenina en una sociedad tradicional (1700-1850). Nomadías, Serie monografías 1: El Género y las Mujeres, aportes historiográficos, pp.71-84.

Araya, A. (2014). ¿Castas o razas? Imaginarios socio-políticos y cuerpos mezclados en la América colonial. Una propuesta desde los cuadros de castas. En: Hilderman Cardona y Zandra Pedraza (Compiladores), Al otro lado del cuerpo. Estudios biopolíticos en América Latina (pp. 53-77). Colombia: Universidad de los Andes/Universidad de Medellín.

Bass, L. y Wunder, A. (2009). The Veiled Ladies of the Early Modern Spanish World: Seduction and Scandal in Seville, Madrid, and Lima. Hispanic Review, 77(1), 97-144.

Butler, J. (2007). El género en disputa. Barcelona: Paidós.

Butler, J. y Athanasiou, A. (2017). Desposesión: lo performativo en lo político. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Carreño, A. (1863). Compendio del manual de urbanidad y buenas maneras. Valparaíso: Imprenta y librería del Mercurio de Santos Tornero.

Del Águila, A. (2003). Los velos y las pieles: cuerpo, género y reordenamiento social en el Perú republicano (Lima, 1822-1872). Lima: Instituto de Estudios Peruanos.

De León Pinelo, A. (2003) [1641]. Velos antiguos i modernos en los rostros de las mugeres sus conveniencias y daños. Lemir, 13, 235-388.

Entwistle, J. (2002). El cuerpo y la moda. Una visión sociológica. Barcelona: Paidós.

Gómez, L. (2014). Mujer sin equipaje. El viaje de Flora Tristán al Perú. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 40(80), 169-186. https://www.jstor.org/stable/43855157

Haraway, D. (1991). “Conocimientos situados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial” (313-346). En: Ciencia cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

hooks, b. (1996). Devorar al otro: deseo y resistencia. Debate feminista, 13, 17-39. https://doi.org/https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.1996.13.289

Martín, L. (2000). Las hijas de los conquistadores. Mujeres del virreinato de Perú. Barcelona: Casiopea.

McElroy. K. (1981). La Tapada Limeña: the iconology of the veiled woman in 19th-century Peru, History of Photography, 5(2), 133-149. http://dx.doi.org/10.1080/03087298.1981.10442656

Masiello, F., y Botton-Burlá, F. (1997). Las mujeres como agentes dobles en la historia. Debate Feminista, 16, 251–271. http://www.jstor.org/stable/42624448

Peluffo, A. (2019). Comunidades de sentimiento: Cartografías afectivas de las redes sororales del siglo XIX. Revista de Estudios Hispánicos, 53(2), 473-490. https://doi.org/10.1353/rvs.2019.0040

Poole, D. (1998). A One-eyed Gaze: Gender in 19th century illustration of Peru. Dialectical Anthropology, 13(4), 333-364.

Portal, M. (3-4 de mayo de1984). Mi descubrimiento de Flora Tristán. Primer coloquio internacional Flora Tristán [conferencia]. Dijon, Francia. https://repositoriodigital.bnp.gob.pe/bnp/recursos/2/pdf/magda-portal/mi-descubrimiento-de-flora-tristan.pdf

Pratt, M. L. (2008). Imperial eyes. Travel writing and transculturation. New York: Routledge.

Rosas, N. (2016). La tapada limeña y su traza moruna: un análisis histórico e iconográfico desde una perspectiva rizomática. Delaware Review of Latin American Studies, 17(3), 1-13. https://udspace.udel.edu/bitstream/handle/19716/19908/Vol17-3RosasMayen.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Said, E. (2002). Orientalismo. Barcelona: Random House.

Schwartz, H. (2017). Estudio Courret. Historia de la fotografía en Lima. Lima: Municipalidad de Lima.

Tristán, F. (2010). Peregrinaciones de una paria. Arequipa: Biblioteca juvenil Arequipa.

Viveros, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate feminista, 52, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005

Downloads

Submitted

2022-06-30

Published

2022-07-20

How to Cite

Grandón Valenzuela, D. (2022). “There is no place on earth where women are freer”. Research notes on the tapadas limeñas as a bodily practice of female resistance in colonial Lima between the 16th and 19th centuries. Re-Presentaciones: Periodismo, comunicación Y Sociedad, 17, 5-22. https://doi.org/10.35588/rp.v0i17.5586