Youth Participation with Centrality in the Self: Adhocracies in a Chilean Study Group
DOI:
https://doi.org/10.35588/rea.v0i33.4669Keywords:
youth, political participation, youth organization, adhocracyAbstract
This article aims to identify the adhocratic components of youth political participation in a Chilean university study group. Based on the concept “adhocratic organizational structures” are exposed, in particular, the origins and confluences of the study group, their horizontal organizational structures with situational leaderships, and adhocratic intersectionality as a point of convergence between interests associated with militancy, academic training and professional experience. The study is qualitative, with semi-structured interviews to five members of the study group. Among the main results, new forms of organizational structure stand out in a group with political objectives where personal interests are the protagonists, articulated with collective goals; horizontal relationships based on collaboration that allow personal self-realization from the satisfaction of participation interests of a self-synthonic nature, or individual needs and concerns. The findings allows to consider the concept of adhocracy in a more involved way and to broaden its scope of application from the field of the social psychology of organizations to the area of understanding of non-partisan and self-managed political youth organizations.
Downloads
References
Alvarado, S., Ospina-Alvarado, M.C. y García, C. (2012). “La subjetividad política y la socialización política, desde las márgenes de la psicología política”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 10(1): 235-256.
Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Benedicto, J. (1995). “La construcción de los universos políticos de los ciudadanos”. En Benedicto, J. y Morán, M. (eds.). Sociología y política. Madrid, Alianza: 227-267.
Bennis, W. (1969). “Post-Bureaucraty Leadership”. Trans-action 6(9): 44-61.
Bennis, W. y Slater, P. (1964). “The Temporary Society”. Journal of Creative Behavior 3(4): 223-242.
Dávila, D. (2013). “Aprendizaje a lo largo de la vida. Antecedentes y desafíos para la universidad de hoy”. Ciencia y cultura 30: 87-101.
Faccendini, J. (2018). “La construcción de un sujeto lacaniano”. En Faccendini, J., Martino, P., Sironi, M. y Terrández, M. Caleidoscopio, prácticas y clínicas psi en la universidad. Rosario, Universidad Nacional de Rosario: 75-86.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid, Morata.
Flores, R. (2009). Observando observadores: una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Santiago de Chile, Universidad Católica de Chile.
García, R. (2018). “Las explicaciones antropológicas emic/etic para comprender la confrontación en investigación y escuela en el tratamiento de la diversidad cultural (segregación versus integración)”. Gaceta de Antropología 34(1). En https://digibug.ugr.es/handle/10481/54702 (consultado el 05/10/2020).
Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona, Paidós.
Gergen, K. y Gergen, M. (2009). Einführung in den Sozialen Konstruktionismus. Heidelberg, Carl-Auer Verlag.
Giannini, H. (2004). La reflexión cotidiana. Hacia una arqueología de la experiencia. Santiago de Chile, Universitaria.
González, S. (2009). “Nuevas ciudadanías juveniles”. Revista Observatorio de Juventud 22: 37-46.
____. (2007). “La noción de ciudadanía en jóvenes estudiantes secundarios y universitarios: un análisis de estudios comparados de la nueva ciudadanía”. En Zambrano, A., Rozas, G. Magaña, I., Asún, D. y Pérez-Luco, R. Psicología comunitaria en Chile: evolución perspectivas y proyecciones. Santiago de Chile, RIL.
____. (2003). “Representación social de la ciudadanía en jóvenes de enseñanza media y enseñanza universitaria: un análisis de estudios comparados en la ciudadanía que viene”. En Arrau, A. (ed.). Bases para la competencia en Chile: la educación en una sociedad desigual. Santiago de Chile, Universidad de Chile y RIL: 139-178.
____. (2001). Representación social de la noción de ciudadanía: construcción y ampliación de ciudadanía en grupos articulados al sistema educacional. Santiago de Chile, Universidad de Chile.
Graeff, C.L. (1997). “Evolution of Situational Leadership Theory: a Critical Review”. The Leadership Quarterly 8(2): 153-170. DOI https://doi.org/10.1016/s1048-9843(97)90014-x
Henríquez, K. (2018). Atribuciones de significado en sujetos políticos juveniles de participación activa y adhocrática. Tesis de doctorado. Santiago de Chile, Universidad de Santiago de Chile.
____. (2010). Competencias ciudadanas en dirigentes juveniles: exploración y descripción de competencias ciudadanas habilitantes en jóvenes ciudadanos activos. Tesis de magíster. Santiago de Chile, Universidad de Santiago de Chile.
Instituto Nacional de la Juventud (INJUV). (2017). Octava Encuesta Nacional de Juventud 2015. Santiago de Chile, INJUV.
Maslow, A. (2016). El hombre autorrealizado. Hacia una psicología del ser. Barcelona, Kairós.
Mintzberg, H. y McHugh, A. (1985). “Strategy Formation in Adhocracy”. Administrative Science Quarterly 30(2): 160-197. DOI https://doi.org/10.2307/2393104
Morgan, G. (1996). Imágenes de la organización. México D.F., Alfa Omega.
Mouffe, C. (2009). En torno a lo político. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.
Pleyers, G. (2018). Movimientos sociales en el siglo XXII. Buenos Aires, Clacso.
____. (2010). Alter-Globalization. Becoming Actors in the Global Age. Cambridge, Polity.
Sandoval, J. y Hatibovic, F. (2010). “Socialización política y juventud: el caso de las trayectorias ciudadanas de los estudiantes universitarios de la región de Valparaíso”. Última década 18(32): 11-36. DOI https://doi.org/10.4067/s0718-22362010000100002
Skrtic, T.M., Sailor, W. y Gee, K. (1996). “Voice, Collaboration, and Inclusion: Democratic Themes in Educational and Social Reform Initiatives”. Remedial and Especial Education 17(3): 142-157. DOI https://doi.org/10.1177/074193259601700304
Taylor, S. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona, Paidós.
Thomps, G. y Glasø, L. (2015). “Situational Leadership Theory: a Test from Three Perspectives”. Leadership & Organization Development Journal 36(5): 527-544. DOI https://doi.org/10.1108/lodj-10-2013-0130
Vecchio, R.P. (1987). “Situational Leadership Theory: an Examination of a Prescriptive Theory”. Journal of Applied Psychology 72(3): 444-451. DOI https://doi.org/10.1037/0021-9010.72.3.444