Gonzalo Rojas’ particular language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rea.v0i33.4667

Keywords:

Gonzalo Rojas, formal procedures, neologisms, metaphorical/symbolic vocabulary

Abstract

This article approaches the poetry of Gonzalo Rojas with the aim of entering the poet’s workshop. It is maintained that, of the multiple original aspects of Gonzalo Rojas’ work, there are three axial characteristics in his poetic language, composed by precise and recurrent style features. These characteristics are: (1) the use of the verses as manifestations of breakage and not of syntactic unity, whose main resource is enjambement; (2) the abundance of neologisms produced according to the compositional norms of Spanish, and, finally (3) the formulation of a sort of metaphorical/symbolic vocabulary generated from the repetition of images. Although these features are not exclusive to Rojas’ work, since they are resources common to a wide range of poetic works, the twist that the poet gives them is. Moreover, their functioning as a whole enhances the originality of the author’s disruptive poetic style.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar e Silva, V.M. (1999). Teoría de la literatura. Madrid, Gredos.

Alanís Pulido, A. (2007). “Soy un aprendiz lentiforme. Entrevista con Gonzalo Rojas”. Acequias 37: 12-15. En http://itzel.lag.uia.mx/publico/publicaciones/acequias/acequias37/soy_aprendiz_lentiforme.pdf (consultado el 31/09/2020).

Alonso, M.N. (1992). “Mariposas, caballos y dragones. Lo que es del fuego al fuego”. En Alonso, M.N., Rodríguez, M. y Triviños, G. Cuatro poetas chilenos. Santiago de Chile, Lar. En http://www.gonzalorojas.uchile.cl/estudios/nieves.html (consultado el 31/09/2020).

Bradu, F. (2013). “Gonzalo Rojas. De la repetición y del relámpago”. Revista de la Universidad de México 111: 6-13. En https://www.revistadelauniversidad.mx/download/3f5c73f3-5aa3-4141-8856-14ddb668f89e?filename=gonzalo-rojas-de-la-repeticion-y-del-relampago (consultado el 31/09/2020).

Coddou, M. (2006). “El símbolo del caballo en la poesía de Gonzalo Rojas”. Alpha 22: 191-197. DOI https://doi.org/10.4067/s0718-22012006000100013

____. (1986). Nuevos estudios sobre la poesía de Gonzalo Rojas. Santiago de Chile, Sinfronteras. En http://www.archivochile.cl/Cultura_Arte_Educacion/gr/s/grsobre0023.pdf (consultado el 31/09/2020).

Giordano, J. (1987). “Gonzalo Rojas: su diálogo con la poesía actual”. Dioses, antidioses... Ensayos críticos sobre poesía hispanoamericana. Concepción, Lar. En http://www.gonzalorojas.uchile.cl/estudios/index.html (consultado el 31/09/2020).

Guillén, C. (2006). “De algunas querencias formales y temáticas”. En Pizarro, A. (comp.). Silencio, zumbido, relámpago: la poesía de Gonzalo Rojas. Santiago de Chile, USACH.

May, H. (s.f.). La poesía de Gonzalo Rojas. Archivo Chile. En https://www.archivochile.com/Cultura_Arte_Educacion/gr/s/grsobre0019.pdf (consultado el 10/04/2020).

Ortiz Veas, M. (2011). “Gonzalo Rojas: Transcripción de un balbuceo sobre el poema ‘Carbón’”. Atenea 503: 205-218. DOI https://doi.org/10.4067/s0718-04622011000100011

Rodríguez Padrón, J. (1987). “La poesía de Gonzalo Rojas”. Revista de filología, Universidad de La Laguna 6-7: 395-406.

Rojas, G. (2009). Quedeshím Quedeshóth. México D.F., Fondo de Cultura Económica.

Valéry, P. (1958). “Poetry and abstract thought”. The art of poetry. Princeton, Princeton University Press.

Valle, G. (2001). “Casi todo es otra cosa para Gonzalo Rojas”. Cuadernos Hispanoamericanos 611: 75-81.

Downloads

Published

2020-10-12

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Pizarro Cortés, C. (2020). Gonzalo Rojas’ particular language. Estudios Avanzados, 33, 15-27. https://doi.org/10.35588/rea.v0i33.4667

Similar Articles

11-19 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.