Discourses about national history in Chilean cinema of fiction

Authors

  • Eduardo Santa Cruz A. Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.35588/pkkcjj98

Keywords:

Chilean cinema, historical discourse, national identity

Abstract

Chilean cinema of fiction has had national history as one of its themes. In relation to various economic contexts, political, ideological and cultural, films have been produced that have referred to historical characters, male or female; to specific historical events or, finally, that have been set in the past. An important part of the national production has had a focus on the discourse of national identity that has been called nacionalista-conservador, which proposes the existence of a “Chilean identity” which due to its ahistorical essence, lies beyond the differences and conflicts and remains unchanged in its basic features. The text tries to establish its connection with feature films produced in our country in different contexts. The analysis used the categorization referred to above, both to select films, as to relate the contents of the above-mentioned discursivity. Methodologically, this is central to the socio-cultural approach to the0 research, focused more on the joints than in the immanences of the texts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahumada, C. y Kuhlmann, C. (2017). Nacionalismo, espectáculo y sociedad. Percepciones sobre la película El Húsar de la muerte, encontradas en el Chile de 1925. En C. Salinas M. y H. Stange M. (eds.), La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno. Santiago de Chile: Universitaria.

Antezana, L.y Mateos, J. (2016). Construcción de memoria: la Dictadura a través de la ficción televisiva chilena (siglos XX y XXI)”. Historia Crítica, Universidad de los Andes: Colombia.

Buonano, M. , (1999). El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales. Barcelona: Gedisa Editorial. Chicharro, M. y Rueda, J. C. (2008), Televisión y ficción histórica: amar en tiempos revueltos,

en Comunicación y Sociedad, Vol. XXI N° 2, p. 60.

Cortés, B. y Berríos, Á. (2017). La despolitización en la representación histórica de la Unidad Popular: Machuca (2004) de Andrés Wood. En C. Salinas M. y H. Stange M. (eds.), La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno. Santiago de Chile: Universitaria.

Cortínez, V. y Engelbert, M. (2014). Evolución en libertad. El cine chileno de fines de los sesenta. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Del Alcázar, J. (2013). Chile en la pantalla. Cine para escribir y para enseñar la historia (1970-1998), Santiago de Chile: DIBAM-Universidad de Valencia.

Devés, E. (2000). Del Ariel de Rodó a la CEPAL (1900-1950). Santiago de Chile: Editorial Biblos/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Ferró, M. (2008). El cine, una visión de la historia. Madrid: Editorial Akal.

García Canclini, N. (1987). ¿De qué estamos hablando cuando hablamos de lo popular?. En

V.AA., Comunicación y culturas populares en Latinoamérica. México: Editorial Gustavo Gili. Godoy, M. (1966). Historia del cine chileno, s/e: Santiago.

González, J. P. y Rolle, C. (2005). Historia social de la música popular en Chile, 1890-1950. Santiago de Chile: Ediciones P. Universidad Católica de Chile.

Gramsci, A. (1975). El materialismo histórico y la filosofía de Benedeto Croce. México: Juan Pablos Editor.

Horta, L. (2015). La historiografía marxista llevada al cine: Caliche sangriento como fuente documental. En C. Salinas M. y H. Stange M. (eds.), La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno.Santiago de Chile: Universitaria.

King, J. (1994). El Carrete mágico. Una historia del cine latinoamericano. Bogotá: TM Editores. Larraín, J. (1999). La identidad chilena. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Mc Evoy, C. (2011). Guerreros civilizadores. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

Martín-Barbero, J. (1986). De los medios a las mediaciones. Barcelona: Gustavo Gili.

Metz, C. (1970). El decir y lo dicho en el cine: ¿hacia la decadencia de un cierto verosímil?.

VV.AA., Lo verosímil. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo.

Mouesca, J. (2005). El documental chileno. Santiago de Chile: LOM Ediciones.

Ossandón B., C. y Santa Cruz A., E. (2001). Entre las alas y el plomo. La gestación de la prensa moderna en Chile. Santiago de Chile: Ediciones LOM-Arcis.

Rinke, S. (2010). Historia y nación en el cine chileno del siglo XX. Nacionalismos e identidad en Chile, siglo XX. G. Cid y A. San Francisco (eds.). Santiago: Centro de Estudios Bicentenario.

Rodrigo-Alsina, M. (1996). La construcción de la noticia: Barcelona, Paidós

Rosenstone, R. (1997). El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia. Barcelo- na: Ariel.

Salazar, G. y Pinto, J. (1999). Historia contemporánea de Chile. Actores, identidad y movimiento, Volu- men II. LOM Ediciones: Santiago de Chile.

Salinas, M. (2005), Comida, música y humor. La desbordada vida popular, en Rafael Sagredo y Cristián Gazmuri (editores), Historia de la vida privada en Chile. El Chile moderno de 1840 a 1925. Taurus, Santiago.

Salinas, M.; Rueda, J.; Cornejo, T. y Silva J. (2011) El Chile de Juan Verdejo. El humor político de Topaze 1931-1970, Santiago de Chile: Universidad de Santiago de Chile.

Salinas, C. y Stange, H. (2006). Este cine chacotero...Impostura y desproblematización en las representaciones del sujeto popular en el cine chileno 1997-2005. Cuadernos ICEI, Instituto de Comunicación e Imagen, Universidad de Chile.

(2008), Historia del Cine Experimental en la Universidad de Chile, Santiago de Chile: Uqbar.

Santa Cruz A., E. (2017). Cine y sociedad en Chile en la década de 1940. En C. Salinas y H. Stange (eds.). La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno, Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Santa Cruz G., J. M. (2017), Las formas representacionales de la historia en la trilogía de Pablo Larraín. Tony Manero, Post-Mortem y No. En C. Salinas y H. Stange (eds.). La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.

Sorlin, P. (1985). Sociología del Cine. La apertura para la historia de mañana. México: Fondo de Cultura Económica.

Subercaseaux, B. (1985). Sobre la cultura popular. Santiago de Chile: CENECA. Sunkel, G. (1986). Razón y pasión en la prensa popular. Santiago de Chile, ILET.

Downloads

Published

2018-12-09

How to Cite

Discourses about national history in Chilean cinema of fiction. (2018). Re-Presentaciones. Periodismo, Comunicación Y Sociedad, 9, 13-32. https://doi.org/10.35588/pkkcjj98