Cinema, history and technique. A comparison between the oral narration and cinematographic narrative of history from the films Violeta se fue a los cielos and Sub-Terra

Authors

  • Carolina Kuhlmann Fehlandt Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.35588/aymhqw17

Keywords:

Cinema, history, mnemonics, oral narration, Violeta Parra, Sub-Terra

Abstract

The present work studies the articulation between cinema, history and technique, in the context of historical representations produced by Chilean fiction cinema. To undertake such a task, a comparison is made between two mnemonics: the cinematographic narrative and the oral narration of history. The comparative study materializes in the analysis of two Chilean films that, on one hand, narrate a historical theme, and, on the other, present a content related to oral narration. These films are Violeta se fue a los cielos (2011) and Sub-Terra (2003).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, F. (2012). Doctrina y tradición en el pensamiento temprano de W. Benjamin. Un capítulo relegado en el estudio de su recepción de I. Kant. Ideas Valores, 62, (152), p. 159-181. ISSN electrónico 2011-3668. ISSN impreso 0120-0062.

Adorno, T. y Horkheimer, M. (2007). Dialéctica de la ilustración. Fragmentos filosóficos. Obra Com- pleta, 3. Madrid, España: Ediciones Akal.

Benjamin, W. (2009). Estética y política. Buenos Aires, Argentina: Las Cuarenta. Benjamin, W. (2016). Libro de los pasajes. Madrid, España: Ediciones Akal.

Buonanno, M. (1999). El drama televisivo. Identidad y contenidos sociales. Barcelona, España: Gedisa Editorial.

CNCA, Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. (2013). Apuntes acerca del audiovisual en Chile. Santiago, Chile: Gobierno de Chile. URL: http://www.oia-caci.org/fotos/downloads/2003-el_ audiovisual_en_chile_150785478636c70753.pdf

Cooperativa. (2003). “Sub-Terra” es la mayor producción del cine chileno, según su director. Cooperativa. cl [En línea], publicado el 7 de julio 2003, consultado el 15 de noviembre 2017. URL : ht- tps://www.cooperativa.cl/noticias/cultura/sub-terra-es-la-mayor-produccion-del-cine-chileno- segun-su-director/2003-07-07/170800.html

Figueroa, N. (2016). Estas son las diez películas chilenas más vistas en la historia del cine. T13. [En línea], publicado el 11 de diciembre 2016, consultado el 15 de noviembre 2017. URL : http://www. t13.cl/noticia/tendencias/estas-son-las-diez-peliculas-chilenas-mas-vistas-en-la-historia-del-cine

Jara, P. (2015). Voces sobre Violeta Parra en la investigación social de la música en Chile. (Tesis para optar al grado de Magíster en Comunicación y Políticas Públicas). Escuela Latinoamericana de Posgrado. Universidad Arcis. Santiago de Chile.

Lillo, B. (2012). Sub-Terra. Santiago, Chile: Origo Ediciones.

Modonesi, M. (2008). Historia, memoria y política. Entrevista con Enzo Traverso. Andamios,

, (8), 245-256.

Onetto, B. (2017). La vida en el laberinto de los aparatos técnicos. Un contrapunto entre

Günther Anders y Vilém Flusser. Canal, 1, 32-55.

Osorio, N. (2012). Prólogo. en Lillo, B. Sub-Terra. Santiago, Chile: Origo Ediciones. Parra, A. (2006). Violeta se fue a los cielos. Santiago, Chile: Catalonia.

Pasquali, L. (2014). Más allá de la entrevista. Consideraciones sobre el uso de fuentes orales en la investigación histórica. Nuevo Mundo. Mundos Nuevos. [En línea], publicado el 26 de noviembre 2014, consul- tado el 15 de noviembre 2017. URL : http://journals.openedition.org/nuevomundo/67400 ; DOI : 10.4000/nuevomundo.67400

Portelli, A. (1991). Lo que hace diferente a la historia oral. En Schwarzstein, D. (ed.) La historia oral. Buenos Aires, Argentina: Centro Editor de América Latina.

Rosenstone, R. (2001). En The Historical Film: History and Memory in Media, M. Landy (ed.), The Historical Film: Looking at the Past in a Postliterate Age New Brunswick, New Jersey: Rutgers University Press, pp. 50–66.

Rosenstone, R. (2005). La historia en imágenes / la historia en palabras: reflexiones sobre la posibilidad real de llevar la historia a la pantalla. Revista ISTOR, Año V, (20), pp. 91–108.

Sánchez, N. (2011) Andrés Wood: “Si Violeta Parra hubiese sido gringa, equivaldría a tres Bob Dylan”. Revista Nos. [En línea], publicado en julio 2011, consultado el 15 de noviembre 2017. URL : http://www.revistanos.cl/2011/07/andres-wood-%E2%80%9Csi-violeta-parra-hubiese-sido- gringa-equivaldria-a-tres-bob-dylan%E2%80%9D/

Sorlin, P. (1985). Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. México D.F.: Editorial Fondo de Cultura Económica.

Sorlin, P. (2005). El cine, reto para el historiador. Revista ISTOR, Año V, (20), 11–45. Stiegler, B. (1996). La técnica y el tiempo. 2. La desorientación. Euskal Herria, País Vasco: Editorial

Hirú.

Stiegler, B. (2001). La Técnica y el Tiempo. 3. El tiempo del cine y la cuestión del malestar. Euskal Herria, País Vasco: Editorial Hirú.

Torres, R. (2004). Cantar la diferencia. Violeta Parra y la canción chilena. Revista Musical Chilena, Año LVIII, (201), 53-73.

Traverso, E. (2011) El pasado, instrucciones de uso. Buenos Aires, Argentina: Prometeo. Traverso, E. (2012). La historia como campo de batalla: Interpretar las violencias del siglo XX. Buenos

Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Valderrama, M. (2005) Posthistoria, historiografía y comunidad. Santiago, Chile: Ediciones Palinodia.

Valderrama, M. (2006). Heródoto y lo insepulto. Santiago, Chile: Ediciones Palinodia.

Valensi, L. (1998). Autores de la memoria, guardianes del recuerdo, medios nemotécnicos.

Cómo perdura el recuerdo de los grandes acontecimientos. Ayer. 32, 57-68. Filmografía

Wood, A. (2011). Violeta se fue a los cielos. Santiago, Chile; Buenos Aires, Argentina: Wood Producciones S.A., Maiz Producciones S.A.

Ferrari, M. (2003). Sub-Terra. Santiago, Chile; Madrid, España: Nueva Imagen, Infinity Films.

Downloads

Published

2018-12-09

How to Cite

Kuhlmann Fehlandt, C. (2018). Cinema, history and technique. A comparison between the oral narration and cinematographic narrative of history from the films Violeta se fue a los cielos and Sub-Terra. Re-Presentaciones: Periodismo, comunicación Y Sociedad, 9, 33-52. https://doi.org/10.35588/aymhqw17