Dismantling the Public. Neoliberalism, Rationalization and Closure of the State Collective Transport Company (ETCE) in Urban Chile, 1974-1982

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/estudav.v0i38.5800

Keywords:

Neoliberalism, Public Transport, ETCE, Urban Development

Abstract

This article investigates the closure of the operations of the largest public surface collective transportation company in the country, which occurred during the first years of the dictatorship. This process was promoted after the adoption of neoliberal economic policies by the regime, whose main objectives were the reduction of fiscal spending and the cessation of functions of various state departments, including the State Collective Transport Company (ETCEI. In this framework, we observe the consequences of the abandonment by the State of a strategic activity for the operation of the city and the difficulties that this fact brought to the inhabitants of the areas where the company operated. This process was part of the economic, political and urban transformations registered by the transition from a developmental model to a neoliberal one. By reviewing official sources, the press and bibliography, we reconstructed the end of operations, the dismantling and the sale of assets of the ETCE, questioning the fate of a public company in an ideological context that favored the participation of the private sector in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almandoz, A. (2013). Modernización urbana en América Latina: de las grandes aldeas a las metrópolis masificadas. Santiago, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Ascher, F. (2005). “Ciudades con velocidad y movilidad múltiples: un desafío para los arquitectos, urbanistas y políticos”. ARQ 60: 11-19. DOI https://doi.org/10.4067/s0717-69962005006000002

Bruey, A.J. (2020). “Neoliberalism in Chile”. En Beezly, W. (ed.). Oxford Research Encyclopedia of Latin American History. Oxford, Oxford University Press.

Castells, M. (2008). La cuestión urbana. (Trad. I.C. Oliván). Buenos Aires, Siglo Veintiuno.

Castillo, S. y Mardones, M. (eds.). (2021). La ciudad en movimiento: estudios históricos sobre transporte colectivo y movilidad en Santiago de Chile, siglos XIX y XX. Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Castillo, S.; Mardones, M. y Vila, W. (2017). El Estado sobre ruedas: transporte público, política y ciudad: La ETCE 1945-1981. Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Chastain, A.B. (2018). Vehicle of Progress. The Santiago Metro, Technopolitics, and State Formation in Chile, 1965–1989. Disertación de doctorado. Yale, Yale University.

____. (2021). “‘A Shameful and Uncivilized Spectacle’: Taxibuses, Students, and the Conflicted Road to Deregulation in Pinochet’s Chile, 1975-1978”. The Journal of Transport History 42(2): 187-205. DOI https://doi.org/10.1177/0022526620975918

Escudero, G. (2021). Construcción de la subsidiariedad 1975-1990: historia de una epopeya. Santiago, Historia Chilena.

Figueroa, O. (1990). “La desregulación del transporte colectivo en Santiago: balance de diez años”. EURE 16(49): 23-32.

Gárate, M. (2012). La revolución capitalista de Chile: 1973-2003. Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

____. (2022). 1975: Revolución capitalista. En Guida, A.; Nocera, R. y Rolle, C. (comps.). De la utopía al estallido. Los últimos cincuenta años en la historia de Chile. Santiago, Fondo de Cultura Económica.

Giucci, G. y Errázuriz, T. (2018). El viaje colectivo: la cultura del tranvía y del ómnibus en América del Sur. Talca, Bifurcaciones.

Gobierno de Chile (1974). Mensaje presidencial a la nación. Gobierno de Chile.

____. (1975). Mensaje presidencial. Gobierno de Chile.

____. (1976). Mensaje a la nación. Gobierno de Chile.

____. (1979). Mensaje a la nación. Gobierno de Chile.

González, M. (2021). “Transportes colectivos y planificación urbana. Antecedentes estatales para la construcción del ferrocarril metropolitano de Santiago de Chile, 1941-1969”. En M. Mardones Peñaloza (ed.). La ciudad en movimiento: estudios históricos sobre transporte colectivo y movilidad en Santiago en Chile, siglos XIX y XX. Santiago, Universidad Alberto Hurtado: 233-264.

Guajardo, G. (2017). “Las empresas públicas chilenas: Una historia de diversidad, crisis y continuidad, 1811-2010”. En Jaksic, I.; Rengifo, F.; Estefane, A.; Robles Ortiz, C.; Gazmuri, S. y Ossa Santa Cruz, J.L. (eds.). Historia política de Chile, 1810-2010. Santiago, Fondo de Cultura Económica: 315-344.

____. (2021). “Las infraestructuras y los transportes”. En Llorca-Jaña, M. y Miller, R. (eds.). Historia económica de Chile desde la independencia. Santiago, RIL: 561-609.

Harvey, D. (2014). Breve historia del neoliberalismo. La Paz, Vicepresidencia del Estado, Presidencia de la Asamblea Legislativa Plurinacional.

Huneeus, C. (2000). “Technocrats and Politicians in an Authoritarian Regime. The ‘ODEPLAN Boys’ and the ‘Gremialists’ in Pinochet’s Chile”. Journal of Latin American Studies 32(2): 461-501. DOI https://doi.org/10.1017/s0022216x00005812

Leyton Robinson, C. (2020). La ciencia de la erradicación: modernidad urbana y neoliberalismo en Santiago de Chile, 1973-1990. Santiago, Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

López Trigal, L. (2010). Diccionario de términos sobre la ciudad y lo urbano. Madrid, Biblioteca Nueva.

Mardones, M. (2014). “Santiago en guerra: la crisis del transporte tranviario y el comienzo de la intervención estatal sobre la locomoción colectiva en la capital chilena, 1938-1941”. Tiempo Histórico 8: 115-134.

Miralles Guasch, C. (2002). Ciudad y transporte: el binomio imperfecto. Barcelona, Ariel.

Monti, A. (2020). “De la planificación como técnica a la cultura de la planificación”. EURE 46(137): 27-46. DOI https://doi.org/10.4067/s0250-71612020000100027

Morales, S. (1985). “Políticas de transporte Santiago. La desregulación del mercado de transporte urbano”. Hechos Urbanos, Especial: 2-12.

Muñoz Morillo, B. (2018). ¿En qué medida el proyecto metro de Quito puede solucionar los problemas de vialidad de la ciudad?: un análisis de política pública. Tesis de pregrado. Quito, Universidad San Francisco de Quito.

Paredes, R. y Baytelman, Y. (1996). “Urban Public Transport Deregulation: The Chilean experience”. Estudios de Economía 23: 193-210.

Prudant Soto, E. (2018). Modernização urbana e mobilidade: itinerários do bonde em Santiago do Chile, 1857-1934. Tesis de doctorado. São Paulo, Universidade Federal de São Paulo.

Rodriguez, D.A. y Vergel, E. (2013). “Sistemas de transporte público masivo tipo BRT (Bus Rapid Transit) y desarrollo urbano en América Latina”. Land Lines 25(1): 16-24.

Rinke, S. (2013). Encuentros con el yanqui: Norteamericanización y cambio sociocultural en Chile 1898-1990. Santiago, Centro de Investigaciones Barros Arana.

Romero, J.L. (2001). Latinoamérica: las ciudades y las ideas. Buenos Aires, Siglo Veintiuno.

Silva Aparicio, L. (2010). “El impacto del transporte en el ordenamiento de la ciudad: el caso de Transmilenio en Bogotá”. Territorios 22: 33-64.

Silva, J. (1975). “Vialidad urbana”. AUCA 27: 32-33.

Thomson, I. (1992). “Urban Bus Deregulation in Chile”. Journal of Transport Economics and Policy 26: 319-326.

Ureta, S. (2014). “Normalizing Transantiago: On the Challenges (and Limits) of Repairing Infrastructures”. Social Studies of Science 44(3): 368-392. DOI https://doi.org/10.1177/0306312714523855

____. (2017). Transantiago: o el fallido ensamblaje de una sociedad de clase mundial. Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Valdivia, V. (2001). “Estatismo y neoliberalismo: un contrapunto militar Chile 1973-1979”. Historia 34: 167-226. DOI https://doi.org/10.4067/s0717-71942001003400006

____. (2003). El golpe después del golpe: Leigh vs. Pinochet, Chile 1960-1980. Santiago, LOM.

Vasconcellos, E.A. (2018). “Perspectivas de una movilidad más equitativa en América Latina”. En Mardones Peñaloza, M.; Castillo Fernández, S. y Vila M.W. (eds.). Urbanismo y transporte público: miradas al siglo XX. Santiago, RIL: 23-46.

Vergara, F. (2019). “El urbanismo represivo de Pinochet: la violenta neoliberalización del espacio en Santiago”. En Bohoslavsky, J.P.; Fernández Neira, K. y Smart, S. (eds.). Complicidad económica con la dictadura chilena: un país desigual a la fuerza. Santiago, LOM: 335-352.

Vila Muga, W. y Benjamin Seiwerth, M. (2021). “La crisis económica de 1929 y su impacto en la movilización colectiva de Santiago y Valparaíso (1929-1934)”. Cuadernos de Historia 54: 41-68. DOI https://doi.org/10.4067/s0719-12432021000100041

Walter, R.J. (2005). Politics and urban growth in Santiago, Chile, 1891-1941. Redwood City, Stanford University Press.

Downloads

Published

2023-06-25

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

Mardones Peñaloza, M., & Vila Muga, W. (2023). Dismantling the Public. Neoliberalism, Rationalization and Closure of the State Collective Transport Company (ETCE) in Urban Chile, 1974-1982. Estudios Avanzados, 38. https://doi.org/10.35588/estudav.v0i38.5800

Similar Articles

31-40 of 48

You may also start an advanced similarity search for this article.