Mimesis and Revolution

Authors

  • Sergio Villalobos-Ruminott Universidad de Michigan, Michigan, E.E.U.U

DOI:

https://doi.org/10.35588/rp.v0i18.5932

Keywords:

Onto-mimetology, economimesis, theatricality, revolt, revolution

Abstract

From the theatrical representation of the modern revolution, we try to question the economimesis that supplies the various representations of revolutionary and insurrectional processes. More than sustaining a substantive difference between the two, we show how a hermeneutic operation is always exerted to justify their difference in nature and value. This differentiation is based on a certain onto-mimetology, that is, on certain understanding of historicity anchored to the determinants of the modern sovereign theater, which is articulated by the figures of the national State, the community, the question of belonging, and the common destiny of the people. Said sovereign theater works according to a specular-spectacular model that betrays the co-belonging of state and popular sovereignty, which in turn defines the framework (or scenario) of western aesthetic and political modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badiou, Alain (2013a). Rhapsody for the theatre. New York: Verso.

_____ (2013b) The Incident of Antioch. New York: University of Columbia Press.

_____ (2016). Elogio del teatro. Navarra: Con tinta me tienes (Errementari S.L.).

Badiou, Alain, Philippe Lacoue-Labarthe, Jacques Rancière (2020). Mallarmé, el teatro, la tribu. Buenos Aires: Prometeo libros.

Benjamin, Walter (2007). “Doctrina de lo semejante”. En: Obras, libro II, vol. 1. Madrid: Abada,

-213.

_____ (2007). “Sobre la facultad mimética”. En: Obras, libro II, vol. 1. Madrid: Abada, 213-216.

_____ (2009). “Programa de un teatro infantil proletario”. Obras, libro II, vol. 2. Madrid: Abada, 380-386.

Burke, Edmund (1987). Indagación filosófica del origen de nuestras ideas acerca de lo sublime y lo bello. Madrid; Tecnos.

_____ (2020). Reflexiones sobre la revolución francesa. Madrid: Ediciones Rialp S. A.

Déotte, Jean-Louis (1998). Catástrofe y olvido: las ruinas, Europa, el museo. Santiago: Cuarto Propio.

Derrida, Jacques (1975). “Economimesis”. En: Mimesis des articulations. Paris: Flammarion. 54-93.

_____ (1981). “Economimesis”. Diacritics, Vol. 11, No. 2, The Ghost of Theology: Readings of Kant and Hegel, 2-25.

_____ (2016). “Desistencia”. En: Psyché. Invenciones del otro. Buenos Aires: La Cebra, 685-728.

_____ (2017). La pena de muerte. Vol. 1. Madrid: La Oficina.

Didi-Huberman, Georges (2016). Uprisings. París, Barcelona: Gallimard/Jeu de Paume.

_____ (2020). Desear Desobedecer: Lo que nos levanta, 1. Madrid: Abada.

_____ (2022). “Prendre position (politique) et prendre le temps (de regarder)”. AOC, mayo 23: https://aoc.media/opinion/2022/05/22/prendre-position-politique-et-prendre-le-temps-deregarder/

_____ (2022). “Qu’est-ce qu’une image de gauche?”. AOC, julio 18: https://aoc.media/opinion/2022/07/17/quest-ce-quune-image-de-gauche/

_____ (2022). “Faut-il surenchérir?”. AOC, octubre 24: https://aoc.media/opinion/2022/10/23/faut-il-surencherir/

Guha, Ranajit (2002). “La prosa de la contrainsurgencia”. En: Las voces de la historia y otros estudios subalternos. Barcelona: Crítica, 43-93.

Jesi, Furio (2015). Spartakus. Simbología de la revuelta. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Lacoue-Labarthe, Phillipe (1994). Musica Ficta (Figures of Wagner). California: University of California Press.

_____ (2002) La ficción de lo político. Madrid: Arena Libros.

_____ (2004). La poesía como experiencia. Madrid: Arena Libros.

_____ (2007). Heidegger. La política del poema. Madrid: Editorial Trotta.

_____ (2010). La imitación de los modernos (Tipografías 2). Buenos Aires: La Cebra.

Lacoue-Labarthe, Philippe & Jean-Luc Nancy (1997). Retreating the Political. New York: Routledge.

_____ (2011). El mito nazi. Barcelona: Anthropos.

Kant, Immanuel (2006). “Replanteamiento de la cuestión sobre si el género humano se halla en continuo progreso hacia lo mejor”. En: Ideas para una historia universal en clave cosmopolita y otros escritos sobre filosofía de la historia. Madrid: Tecnos. 79-105.

Melvin, Peter H. (1975). “Burke on Theatricality and Revolution”. Journal of the History of Ideas, Vol. 36, No. 3: 447-468.

Nun, José (1982). Leviatán. Revista de pensamiento socialista. Madrid: 85-94.

Rancière, Jacques (2012). El espectador Emancipado. Buenos Aires: Manantial.

Traverso, Enzo (2021). Revolution: An Intellectual History. New York: Verso.

_____ (2022). “Soulèvements / Égarements”. AOC, julio 04: https://aoc.media/opinion/2022/07/03/soulevements-egarements/

_____ (2022). “Les images et l’histoire culturelle”. AOC, octubre 22: https://aoc.media/opinion/2022/10/17/les-images-et-lhistoire-culturelle/

Weber, Samuel (2004). Theatricality as medium. New York: Fordham University Press.

Downloads

Submitted

2023-01-06

Published

2023-01-06

How to Cite

Villalobos-Ruminott, S. (2023). Mimesis and Revolution. Re-Presentaciones: Periodismo, comunicación Y Sociedad, 18, 59-84. https://doi.org/10.35588/rp.v0i18.5932